Behandeling is klaar, tijd voor een CT-scan

Toen ik mijn afspraak maakte voor mijn laatste CT-scan dacht ik dat het een goed idee was:
“Doe maar in de ochtend, dan sla ik alleen het ontbijt over, wel zo makkelijk!”
Je mag namelijk zes uur niet eten of drinken voor een scan. Wat een ontzettend dom plan! Ik had nog geen CT-tunnel gezien en mijn niet-eten-teller stond inmiddels op 10 uur. Wat werd ik knorrig!

Maar goed, het mocht de pret van de nucleaire vloeistof en de contrastvloeistof niet drukken. (Contrastvloeistof geef een super warm gevoel in je aderen, tering lachen!) Zoals je op het plaatje kan zien moest ik wel weer geprikt worden voor die ellende want na mijn laatste chemo, mocht de PICC-lijn eruit. Zestien keer heen en weer in dat futuristische onding, niet-eten-teller stond inmiddels op 13 uur en ik mocht naar huis. Na twee keer een CT-scan is het allemaal niet zo spannend meer.

Het wachten op de uitslag was des te spannender. Twee dagen nauwelijks geslapen. Mensen op mij heen stelde me gerust: “Het zit wel snor, het was de vorige keer al zo goed, kan toch haast niet misgaan”, en andere opmerkingen die mij alleen zenuwachtiger maakte.

Het zijn van die goedbedoelde opmerkingen aan mij bleven steken. Toen ik negen weken geleden na mijn scan opschreef dat de activiteit van de kankercellen op nul stond, was de meest gestelde vraag: “Maar je bent er nu toch vanaf?”, terwijl de zwaarste chemokuur nog voor de deur stond! Als iemand met een griepje geen koorts meer heeft kan je stellen “dat je er wel vanaf bent”, dat ligt bij kanker een beetje anders.

Vandaag de uitslag. Ik laat jullie ook niet meer in spanning: “Complete remissie.” De twee woorden die ik wilde horen. Alle tekenen van de ziekte zijn verdwenen. Het is nu officieel: ik ben geen kankerpatiëntje meer. Volgende afspraak in het ziekenhuis: over drie maanden! De eerste kappersafspraak is waarschijnlijk eerder.

Voor ik over een complete genezing mag praten moet ik twee kankervrije jaren achter de rug hebben. Dat idee blijft stiekem een beetje steken. Maar goed dat mag de pret niet drukken. De champagne mag open, mijn niet-drinken-teller staat inmiddels al zeker op een minuut of anderhalf!

Snapchat-1837736673655322295

5 gedachtes over “Behandeling is klaar, tijd voor een CT-scan

  1. Ben je maar keer tegengekomen, en ken je vooral uit verhalen van Rink. Toch trof het me en leefde ik op afstand met je mee. Wat een goed nieuw dappere kerel!
    Liefs. Anke van der Plas

  2. Fijn dat deze PET/CT een goede uitslag heeft opgeleverd!
    Ik ben je na de eerste altijd blijven volgen. Je schrijft geweldig!

Geef een reactie

