Doet u mij maar zo’n plofkip

Ik zie Stichting Wakker Dier altijd als een stel hippies die het met elkaar eens zijn over hoe moeilijk dieren hebben in deze wereld. In een kringetje ‘ja’-knikken terwijl ze de hele dag op soja knagen. Maar Wakker Dier heeft een geniaal marketingteam. Want weer is er iets dankzij die hippies op de maatschappelijke agenda gekomen. Knap hoor, hippies.

Plof

‘Plofkippen’ zijn kippen die in de korte tijd dat ze leven heel snel moeten groeien. Dat kan je niet maken tegenover de niet-vliegende vogels, aldus Wakker Dier.

Na het ‘onverdoofd slachten’-debakel waar begin dit jaar opeens iedereen een mening over moest hebben, is het nu de plofkip waar je niet mee ‘omheen kan’. (plofhumor) Je kan je kont niet keren op een NS-station of je staat alweer tegen een plofkip aan te koekeloeren. Het is nou nooit iets gezelligs bij Wakker Dier. Ik ga bijna verlangen naar “Kip het meest veelzijdige stukje vlees,KIP!”. Maar goed toegegeven: het heeft een verrassend snel effect.

Na Unilever beloven nu ook Olvarit, Nestle en soepen- en sauzenfabrikant Struik alleen nog diervriendelijk gefokte kippen te gebruiken, wegens goed voor imago.
Momenteel is 95% van de gegeten kip een plofkip. Volgens NRC komt dat neer op zo’n 465 miljoen geslechte plofkippen per jaar.

Klinkt positief

Het bekt wel lekker, ‘plofkip’. Het dekt de lading eigenlijk niet. Het klinkt heel sfeerverhogend, leuk, vrolijk. Het doet mij denken aan een vernieuwd soort fatboy om de speelkamer van je kinderen mee op te fleuren. “Even chillen in de plofkip!”

Ik kan niets negatiefs maken met zelfstandige naamwoorden met ‘plof’ erin. (‘Ontploffing’ misschien…) Ik zou bijna naar een restaurant gaan en de ober met goed gekamde snor elegant vragen om ‘een lekker mals plofkippetje’. Dat moet toch verkopen?
Nee, een lelijke vetmestkip die half kaal is, zo vertellen de posters. Verbluffend kut voor zo’n verfrissend woord. Maar goed, het slaat aan.

Wakker Dier flikt het weer

Hoe doen ze het toch? Wakker Dier verdient in ieder geval een pluimvee. De Rijksoverheid zou daar nog een behoorlijk puntje aan kunnen zuigen. Plofbus 51? Ideetjes? Of kan Weightwatchers iets met Plofkinderen?

De campagnekas lijkt flink gespekt groot bij Wakker Dier, ze moeten bulken van de centen. Want het houdt niet op. Dus voorlopig moeten we ons nog maar even ergeren aan irritante plofkipreclames en immense kippen op posters. Waarschijnlijk tot dat alle plofkipfilet uit de schappen zijn verdwenen. Maar ik ga nu naar Studio 100, ‘Kabouter Plof’ pitchen.

3FM wist er gelukkig nog iets leuks van te maken!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s