There is no ‘i’ in phone

De afgelopen tijd heb ik vaak nagedacht over de hele markt van smartphones, maar vooral over één bepaald telefoontje, en by far de bekendste die nu te verkrijgen is, de iPhone. Waarom ik hier over nadenk? Eerst was het gewoon puur uit interesse. Het is namelijk op het moment de best verkopende smartphone en dat moet een bepaalde reden hebben gezien de markt van smartphones nu enorm veel concurrentie ondergaat. In dit betoog mijn kijk op de populariteit van dit kleine hebbedingetje.

Om te beginnen mijn complimenten aan het marketingteam van Apple. Ik heb namelijk nog nooit iemand met een iPhone horen zeggen dat hij belt of sms’t met zijn mobiele telefoon. Nee, die gene belt en sms’t met zijn iPhone. Dit zelfde merknaam noemende fenomeen behoort bij vrijwel elk product dat Apple op de markt zet. Een Macbook, vaker een Mac genoemd en de  iPod, wie gebruikt er tegenwoordig nog de term mp3 speler? Reclame is niet meer nodig voor bestaande producten van Apple, wij de consumenten doen dit zelf wel door de naam van het product te vervangen met de eigen merknaam die Apple gebruikt. Mijn idee hierachter is dat Apple slim heeft bedacht een naam te verzinnen voor hun mobieltje die makkelijk bruikbaar is. iPhone, simpeler kan het niet. Waar andere mobiele telefoon aanbieders soms namen geven aan hun mobieltje zoals w810-i heeft Apple er gewoon een i voor gezet en dit bij al haar producten. Simpel maar effectief. Zeker als je weet dat dit het enige mobiele telefoontje is wat Apple op de markt heeft gebracht. Well played Apple Inc.

Toch, met een pakkende naam alleen kom je er niet, er was meer voor nodig. In midden 2007 werd de eerste iPhone op de markt gebracht in de VS. Een mobieltje met een zo waar touch screen,  iets wat je toen eigenlijk alleen nog in Mission Impossible films had verwacht was nu beschikbaar op je telefoon. Toen was de iPhone echt een hebbedingetje. Een gadget voor de persoon met teveel geld of een possible trendsetter. In het derde kwartaal van 2007 was het mobieltje alleen verkrijgbaar in de VS en hier verkocht Apple er ruim 270.000. Toen de introductie in Europa hierbij kwam werd dit aan het eind van 2007 ruim 1,5 miljoen. Vrij veel zou je zeggen, maar niets is minder waar, in het jaar daarop waren er al meer dan 12 miljoen iPhone’s verkocht. En hier stopte het niet.

Het was een feit, iPhone was nu meer dan alleen een hebbedingetje. Het zou iets meer met zich meebrengen. Het koopmotief van de mensen was veranderd. Mensen zagen het product als een statussymbool. Het was hip, het was nieuw en je kon er veel meer mee!… in 2007. Een kwalitatief hoogstandje in de markt van telefoons want ja, iPhone is gewoon de beste. Dat heb ik mensen vaak horen zeggen. ´Kwaliteit is de reden waarom mensen de iPhone kopen´ of ´er zit niks status of imago gebonden aan, de populariteit komt omdat het gewoon kwalitatief een goed product is´.

Mijn reactie is ja en nee. Natuurlijk, de iPhone is een goed product met zijn leuke applicaties en nieuwe hippe fratsen, maar vanaf begin 2008 zijn er meerdere smartphones op de markt. De iPhone was toen der tijd niet de enige telefoon die wat meer kon dan de vertrouwde mobiel die je nog kon uitklappen en uitschuiven. Status, de iPhone was uitgegroeid tot een waar statussymbool en dit werd alleen maar groter naar mate jaren verstreken. Waarom geen kwaliteit? Omdat als de iPhone (een product met genoeg bekendheid) een echt kwaliteitsproduct was, dan waren zij allang marktleider op dit gebied. Dit is gewoon boerenverstand, verbanden trekken 101. Nooit in het bestaan van de iPhone zijn zij dit geweest. Één andere concurrent wel; Nokia. De Finse producent heeft elk jaar het grootste marktaandeel. Ook zij maken smartphones als zowel elke grote wereldspeler op dit gebied. Als je marktleider bent, voor jaren, dan heb je een kwalitatief goed product. Nokia telefoons gaan al zolang mee dat je hier mee eens moet zijn. Hoe kan het dan, dat de verkoop van Nokia gestaag bleef en die van de iPhone exponentieel toe nam maar Nokia wel marktleider bleef?

Laat mij dit even uitleggen. Nokia loopt de afgelopen jaren eenzelfde afzet maar blijft wel nieuwe producten uitbrengen, de laatste tijd dus met de focus op smartphones omdat die markt de grootste groei heeft. Tegenwoordig heb je van veel concurrenten een smartphone, de iPhone is niet meer de enige in zijn soort. Nokia, Samsung, Black Berry, LG, HTC, Sony-Ericsson… allemaal hebben zij smartphones die hetzelfde kunnen en vaak wel meer dan de iPhone. Kwalitatief goede producten stuk voor stuk, het zijn per slot van rekening ook wereldspelers. Ja, dit zijn goede producten, daar kan je als Apple user niet omheen. Dat zou ik trouwens ook niet ontkennen want delen van de iPhone worden door Samsung gemaakt, maar dat terzijde. Als er op de markt van kwalitatief gelijkwaardig producten, 1 product zo´n grote stijging in de verkoop heeft t.o.v. andere producten dan kan dit alleen maar op een andere variabele duiden. Kwaliteit is out of the question. De plaats van verkrijgbaarheid is hetzelfde bij alle telefoons. Prijzen van de verschillende telefoonaanbieders zijn hetzelfde, behalve t.o.v. de iPhone 4. Deze is vrijwel het dubbele bedrag van het duurste mobieltje van één van de concurrenten. Waarom is een telefoon die twee keer zo duur is en hetzelfde kan dan toch zo meer in trek? Omdat zij zich zo hebben gepositioneerd en het duurder hebben gemaakt om het idee te wekken dat de iPhone niet voor iedereen zo is weggelegd. Status. De tweede verklaarbare reden is verschil in promotie. Zoals eerder gezegd heeft Apple hier een steekje voor omdat het door de mensen zelf (toen der tijd de gadgethunters) wordt verspreid en alleen maar verder is overgenomen. Hoe weet je ook of iemand een iPhone heeft. Deze persoon laat hem steeds zien. Dit duidt alleen maar op een imagoproduct. Want andere producten hebben genoeg soorten reclame maar Apple heeft het mond-tot-mond imago voordeel.

De iPhone is een statusproduct, dat is nu wel duidelijk. En stiekem verwacht ik toch nog veel commentaar van iPhone users dat ik het verkeerd zie. Want je weet wat zij zeggen.
‘Apple is mooi en de iPhone is beter, en die andere mobiels deugen vast voor geen meter.’

– François van Panthaleon van Eck

5 gedachtes over “There is no ‘i’ in phone

  1. Het kan ook gewoon zijn dat mensen gewoon vertrouwt zijn geraakt met iPhone, qua gebruiksvriendelijkheid. Veel mobieltjes kunnen tegenwoordig veel meer, maar mensen zijn te lui om zich er in te verdiepen. Nu heb ik zelf een iphone maar dat is gewoon omdat ik het een lekker laagdrempelig telefoontje vind met precies de functies die ik zoek, geen moeilijke menu’s, instellingen en alles.

    Verder denk ik niet dat de iPhone een status symbool is, aangezien, zoals jij zelf al aangaf, iedereen tegenwoordig zo’n kreng heeft. Toegegeven, Apple producten geven vaak de indruk dat het een status symbool is omdat het gewoon allemaal ontiegelijk duur is, dus dat je dan een beetje patst mag wel, dat is net zoiets als een nieuwe auto kopen of iets in die richting.

    Maar ik snap dus wel dat mensen een iphone als status symbool zouden kunnen zien, aangezien iedereen die er een heeft, hem vaak tevoorschijn trekt om bijvoorbeeld weer een leuke en/of grappige app te laten zien. Dit kan overkomen als pats gedrag, maar eigenlijk is het gewoon iemand die van zijn telefoon geniet 🙂

  2. Frans, veels te kort door de bocht helaas. Je boerenverstand 101 heb je niet helemaal onder de knie. Als je kwalitatief het best bent, dan betekent het niet dat je automatisch marktleider wordt zoals je beweerd.

    “Omdat als de iPhone (een product met genoeg bekendheid) een echt kwaliteitsproduct was, dan waren zij allang marktleider op dit gebied. Dit is gewoon boerenverstand, verbanden trekken 101. Nooit in het bestaan van de iPhone zijn zij dit geweest. Één andere concurrent wel; Nokia. De Finse producent heeft elk jaar het grootste marktaandeel.”

    Ze zijn toch de marktleider in smartphones en de beste kwaliteit zoals jij beweerd. Dus ze zijn marktleider in wat ze doen. Ze zijn idd niet marktleider van alle mobieltjes, waarom? Nou hier komt echt boerenverstand 101, de reden is omdat het duur is. Veel mensen hebben het geld er niet voor en dus zal het waarsch ook nooit marktleider worden. Denk maar eens na, zouden ze dat ook willen?

    Volgens jouw betoog juist niet, je zegt dat het een statussymbool is omdat iedereen het wilt en koopt, maar de kwaliteit is niet het beste want ander zouden ze marktleider zijn. Ze zouden juist geen marktleider willen zijn, want dan is het toch niet meer speciaal?

    Nee jammer je betoog klopt niet, het is leuk geschreven, maar je probleem zit meer in je redenatie. Het is geen statussymbool omdat het kwalitatief goed is, ze zijn marktleider juist door constante vernieuwing en dingen te doen die de rest niet hebben, daarom willen mensen het. Want stel het was een statussymbool dan zouden mensen ook massaal de iPad kopen, dit doen ze niet omdat het niet vernieuwend is. Een iPhone blijft wel vernieuwen, dus dat kopen mensen wel. Om de kwaliteit, stel het was een statussymbool dan zouden mensen toch niet al die programma’s gebruiken? Want dan zou je het niet kopen voor die programma’s, dan bel je alleen en heb je een stoer mobieltje. Dit is niet het geval!

    Juist het feit dat je overal mensen bezig ziet met hun mobieltjes, betekent het juist dat er iets op dat mobieltje staat dat de aandacht trekt. Dat het iets kan, wat kennelijk andere mobieltjes niet kunnen. Je kan moeilijk met je oude Nokia op Youtube, maar met een smartphone weer wel. Daarom zie je mensen minder snel met oude mobieltjes, juist omdat je er niet veel mee kan.

    Dus het is jammer, je trekt veel conclusies die op zich wel goed zijn, maar je vergeet veel factoren mee te regelen Ook is er nergens een goede referentie om je betoog te steunen en het is volledig gebaseerd op jouw mening. Je mag heus wel betogen met een mening, maar dat werkt alleen als je iets afkraakt, niet als je iets verdedigt.

    • @Tobias. Ik vind het lief hoe jij reageert maar je zegt dingen die niet helemaal kloppen. Om mee te beginnen in je eerste alinea.

      (“Als je kwalitatief het best bent, dan betekent het niet dat je automatisch marktleider wordt zoals je beweerd.”)
      Dit staat nergens in mijn verhaal. Ik neem aan dat je bedoelt wanneer ik over Nokia praat. Nokia is een bekend product en gaat al jarenlang mee op de markt. (Bekendheid, zekerheidsproduct). Zij zijn altijd al marktleider geweest omdat zij altijd kwaliteit leveren.
      Dit zijn al 3 variabele die meetellen als je marktleider wil worden. Als je wilt dat ik er meer op moeten noemen dan moet je het zeggen. Maar ga niet zeggen dat ik alleen puur op kwaliteit een merk en/of product marktleider/marktleidend noem.

      Tobias, once again zeg jij dingen die ik niet heb gezegd.
      Ik heb nooit gezegd dat iPhone marktleider was op de markt van smartphones, in fact, dat zijn ze ook niet. In 2009 niet, nu ook niet. Dus je redenering op je verhaal klopt al niet.

      (“Ze zouden juist geen marktleider willen zijn, want dan is het toch niet meer speciaal?”)
      Nee idd, imago is belangrijker dan omzet. -_-” Maar je zei dit op basis van wat je ervoor zei en dat klopt niet. Dus dit sarcasme is ook niet op z’n plaats.

      Alweer een stuk hierna dat je zegt dat ze marktleider zijn en dat is dus niet waar. Je verhaal klopt al niet maar ik wil nog wel even ingaan op de rest.
      iPhone is een statussymbool omdat mensen zonder echte overweging hiervoor kiezen. Ik weet bijna wel zeker dat mensen met een iPhone niet weten wat voor andere producten er tergelijkertijd in het schap lagen en wat ze konden toen ze de iPhone kochten.
      En de iPad, die werd rond April gereleased en toen was hij al waar het kon ge pre-orderd. Apple had winkel verkoop uitgesloten omdat het de vraag niet aan kon. Er zijn er toen bij de release al een half miljoen +/- verkocht. Niet meer omdat er niet meer leverbaar was.
      Nu kan jij mij niet vertellen dat mensen dit product voor de kwaliteit kochten gezien niemand van de mensen dit product ooit in handen hebben gehad. Op basis van voorkennis ga je niet iets kopen, zeker niet als het gaat om een duur product. Nog steeds van overtuigd dat het geen status is? We continue.

      Tobias, ik had al eens eerder gezegd dart het zien van iemands iPhone niet ging om het gebruik, maar jusit het passieve deel. Ze leggen hem altijd op tafel. Doen er niets mee. Nee gewoon op tafel.
      Maar dit is geeneens een groot punt, dit is 1 zin in mijn betoog. Je gaat verder niet op andere dingen in. Alleen maar op het punt van kwaliteit en marktleider. Wat je trouwens niet goed had. Maar dat weer even terzijde.

      Ik trek conclusies op feiten en logische redenering en die weer ondersteunt met feiten. Ik blaat niet zomaar wat alleen maar op mensen erop te pakken ofzo.

      Volgende keer iets doorgedachter zou fijn zijn 🙂

      —————————-
      @Michiel.

      (“Het kan ook gewoon zijn dat mensen gewoon vertrouwt zijn geraakt met iPhone”)
      Klopt. Dat had ik ook vermeld, dat mensen niet meer weten wat andere producten kunnen of doen en het maar bij iPhone houden. Klopt wat je zegt hoor.

      (“Verder denk ik niet dat de iPhone een status symbool is, aangezien, zoals jij zelf al aangaf, iedereen tegenwoordig zo’n kreng heeft”)
      Alleen omdat een product goed in de markt ligt en veel mensen het hebben betekent het niet dat het minder gewild is of minder status zou hebben.
      Even stats; in mijn vriendegroep ben jij de enige die een iPhone heeft dacht ik. In mijn huis zijn het er 2 op 8.
      Het valt best mee hoeveel mensen het hebben, maar wij letter erop 😉
      En een Mercedes blijft een mooie auto met status, die zie je veel rijden, maar dat betekent niet dat de status er minder op wordt.

      Tuurlijk, er zijn zat mensen die ervan genieten.
      Ik geniet ook van mijn rode Bjorn Borg die ik nu aan heb. Maar zelf weet ik dat 20e voor zo’n ballenBH ook duur is en alleen echt mooi om het naampje aan de bovenkant.

  3. (´Kwaliteit is de reden waarom mensen de iPhone kopen´)

    Wat heb je aan ‘kwaliteit’ als je een provider hebt die zuigt? Daarmee bedoel ik dan T-Mobile. Tot voor kort kon je de iPhone alleen bij hen kopen. Dat was dan ook de reden waarom ik geen iPhone wou. Nu kun je hem bijna bij elke provider krijgen, maar nee… geef mij lekker iets anders dan de iphone.
    Ik wil niet zeggen dat Apple of de iPhone geen kwaliteit biedt, maar vind dat hele Apple gebeuren een beetje overschat allemaal.
    Iedereen wil de iPhone of wil iets van Apple hebben, en daarom moet je juist zeggen: ‘om die reden wil ik het juist niet hebben!’

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s